Powered By Blogger

26 Julai 2018

Aisha - ADHD Simpton

10hb 7, kami ada bawa Aisha ke KK Bt 14, sebabkami perasan dekat bibir dia ada ulser, takot kena HDMF, sekarang virus ni tengah merebak, takot2 la Aisha terkena. Tp aku x masuk pun jumpa doc sebab sibuk pergi hantar borang sekolah Adni dekat SRA Bandar Bukit Puchong. Zakwan je la yang handle Aisha. 

Lepas settlekan urusan sekolah terus ke KK, amik Zakwan tapi Zakwan bagitahu, lain yang kita assumed lain yg doc diagnose. Doc bagi kami surat untuk rujuk ke hospital, sebab dia kata Aisha ada tanda-tanda ADHD. Attention-deficit/hyperactivity disorder  @ dalam bahasa yang mudah hyperaktif..huhuhuhuh...

Antara simpton dia :- 

1. no respon bila kita bercakap dengan dia.
2.masih belum bercakap wlpn dah masuk 2 tahun.
3.agak aktif, tak reti duduk diam. 

Tapi Zakwan mcm x berapa setuju, dia rasa Aisha cuma aktif & lasak. Bagi dia mungkin Aisha ni speech delay, sebab anak sepupu dia ada masalah yang sama, 5 tahun baru blh bercakap itupun x berapa fasih. But we still consider apa yang doc diagnose, kami decide utk monitor perkembangan dia dulu dalam masa sebulan, mana tahu ada perkembangan. 

Macam Aisha, dia memang agak lasak berbanding Adni. Tapi lasak dia tak ada smp tahap mencederakan diri sendiri @ sekeliling. Dia faham beberapa arahan. Dalam masa 2 tahun, words yang dia boleh cakap, yah @ ayah, bu @ ibu, pah @opah, bubye @bye2.. Kemahiran verbal dia memang agak lmbt berbanding Adni. Method yang sama juga utk dua2 ni, cuba berkomunikasi seawal 6bulan. tp aku selalu berpegang yang perkembangan setiap anak tak sama. 

In Sha Allah 9hb 8 baru kami pergi bawa ke hospital tp masih x taw nak pergi Putrajaya @ Serdang.

* Aisha walauapa pun yang Doc bakal sampaikan, Ibu&ayah tetap sygkan gebu2..

Tiada ulasan:

Warna Warni Hidup 2020.

  Alhamdulilah lagi a few days kita nak ucapkan selamat tinggal 2020. Tahun ini memang tahun yang sangat tak disangka2 akan berlaku, siapa j...