Powered By Blogger

24 Ogos 2015

Calculator Si Pembawa Bekal :)

Oh yeeahh, ari ni dah 25hb Aug, gaji lmbt la pulak...hahaha tp x kisah pon gaji lambat @ x sbb aku dah beli bahan2 untuk masak selama seminggu, mcm ni lah rutin aku, setiap hari aku akan masak utk breakfast, & lunch merangkap dinner, bagi aku tabiat bawak bekal ni dah sinonim, sbb dari tadika smp la sekarang, aku mmg jenis org yang suka bawak bekal, ingat lg time duk asrama mase belajar, setiap kali balik, mesti mama akan bekalkan macam2 sbb dia tahu anak dia kuat makan..hohoho,  yg plg penting siap bwk tok anak2 angkat dia lg, hahaha...

Sebenarnya bwk bekal ni byk kelebihan ye, lagi2 kalau kerja jauh dari tmpt makan, ye la nak kena kuar makan, lunch 1 jam je, nak kena drive lg, duk menunggu nak amik makanan lagi... kalau u alll bawak bento ke office mmg senang, kenapa aku cakap jimat tgk kira2 aku kat bawah ni, ni aku punya kira2,

Breakfast : Nasi Lemak Kosong  = RM 1.50
Lunch : Nasi Cmpr + Air = RM 7.00
Dinner : Apa2 je la = 5.00
Total  =  13.50 * 2 (Sbb laki bini ) = RM 27 henget Sehari.. * 5 = RM 135 seminggu.

Kalau macam aku every week, spent RM 100 utk beli bahan mentah & sayur, so nampak x? RM 35 balance ko blh spend, tok makan yang sedap2 every weekend, @ ko blh simpan tuk melancong, @ emergency case.

Lagi pun dengan masak la ko blh dapat byk pahala, sambil masak, berselawat, berzikir, titik2 peluh yang keluar itu pahala, sbb menyenangkan suami & anak2. Tapi kalau rase penat, jgn paksa diri, mungkin dalam seminggu, 4 hari bawak bekal, 1 hari makan kat luar, bersosial ngn kwn2 office...

Just my 2cents..

Tiada ulasan:

Warna Warni Hidup 2020.

  Alhamdulilah lagi a few days kita nak ucapkan selamat tinggal 2020. Tahun ini memang tahun yang sangat tak disangka2 akan berlaku, siapa j...