Powered By Blogger

22 Januari 2018

KUTU & ANAK

Macam biasa bila start je sekolah, penyakit scabies ni mula datang tanpa diundang, setiap kali awal tahun ni je la kerja aku, bersihkan kutu2 kat kepala Adni. Mcm biasa la bila dah kena kutu mengaru dia smp x hengat dunia, aku pulak ada terbaca org yg berambut curl ni lagi senang nak ada kutu..hahaha. kesian anak Ibu.

Semalam balik kerja terus angkut Adni n Aisha pergi Tesco cari ubat kutu, beli la Ripe Lotion, sblm ni pernah pakai shampoo kutu yang jual kat pharmacy tp kutu2 degil x mau pulak hilang, siap2 beli makanan sekali, balik terus makan. Terus gerak ke Putra Perdana cr kedai gunting rambut, tanya harga dulu, takot mahai, hahaha, okay harga 10ringgit terus aku angkut Adni pergi gunting, pendek terus mcm rambut adik.

Balik je lps makan, aku pon start sapu lotion kat kepala aku dulu, mana tahu ada ke standby je sbb kepala pon dah start gatal2. Lps tu try sapu kat Aisha, tp aku cairkan dulu dengan air, sbb kt slip dia tulis utk 2-12 kena cairkan, elok je aku sapu kat pale Aisha, terus dia nangis, pasan kt belakang kulit kepala dia dah start naik merah, ahh sudah, melalak dah dia, alergik la ni, terus bwk masuk bilik air mandikan dia, nangis2. Keringkan badan dia sapu bedak bagi lega, sisa nangis tu ada lg buatkan susu buka cite cartoon terus senyap, lega kejap. Aku dah risau, nak call mama bwk g hospital, lucky aku x panic.haha..

Dah settlekan adik, kakak dia punya turn pulak, sapu-sapu kat rambut, elok dia xda alergik. Bgn  esok baru shampoo rambut pakai air suam, try sikat guna sikat kutu still ada lagi 5 @ 6 ekor, geram pulak aku. Balik kerja nak cuba cara tradisional  pulak, pakai minyak zaitun & bwg putih. Kutu-kutu napa la suka kat budak kerinting ni..

 Sebelum selepas

 contoh lotion, x taw la mujarab ke idok.

Tiada ulasan:

Warna Warni Hidup 2020.

  Alhamdulilah lagi a few days kita nak ucapkan selamat tinggal 2020. Tahun ini memang tahun yang sangat tak disangka2 akan berlaku, siapa j...