Powered By Blogger

11 Mac 2018

Permohonan Tahun 1 2019 :)

Last week aku & zakwan cuti selesaikan hal sekolah adni, maklumlah next year anak I dah masuk darjah 1, oh my mcm x percaya, sebelum submit borong dekat sekolah pilihan kenalah register dekat online dulu, selalunya setiap 1 March,jam 10 pagi, sebab mak kau excited anak pertama pukul 8.45, masuk2 office je trs bukak server tp nan hado, dibuka smp 30.April,  https://public.moe.gov.my/  , borang online ni x da la susah sgt nak isi standard je. Cuma bab nak masukkan date imunisasi anak-anak tu macam blur sikit, sebab dalam buku rekod anak KKM guna singkatan & dalam kolum bulan yang sama.

Contoh :-
DTap/DT untuk Difteria, Pertussis, Tetanus
Hib untuk Haemophilus Influenza
IPV untuk Polio
MMR untuk Measles, Mumps, Rubella

So kena pandai2 semak bila date anak kita disuntik, masa register kat office aku x bawak buku pink so main agak2 je, lps tu submit permohonan, x pa kalau ada salah ada peluang 3 kali utk kita kemaskini. Lepas tu kena hantar dalam masa 14 hari selepas memohon. 

Pukul 9.30pg aku dah smp dekat SK Puchong Batu 14, smp je kat pakguard, dia cakap kerani yang incharge xda lps tu aku Tanya la, macam mana boleh xda, x kan xda sapa2 yg boleh accept borong? Sekarangkan dah bukak permohonan tahun 1, mestilah kena ada atleast seorang kerani utk standby x pon letak la memo sebarang urusan permohonan x boleh dibuat hari ni, kan senang, dia sakit hati kot dengan aku, Lps tu buat muka kerek dgn aku kalau x percaya pergi la naik, aku peduli apa naik je la.

Tekan loceng ada kerani keluar, see mesti la ada someone yg standby, kecoh betol pakguard ni. Selesai je hantar borong aku pergi ke sekolah agama intergrasi Kafa Al-thaqafah, sebelah sekolah rendah ni je. Ingat nak register sekali, risik2 la dengan ustazah kat sini, dia bagitahu sekolah ada 2 sesi, pagi x ramai dalam 30 org kebanyakkan yg sekolah sesi petang dekat Hang Ming. Petang ada lebih kurang 500 student, oh ramainya. Sekolah ni x da sediakan transit bayaran bulanan RM25. Aku just amik borang je lps tu cakap ngn zakwan, kita pergi tgk sekolah dekat belakang pasar cina tu nak?


Zakwan pon okay je, alang2 cuti ingat nak selesaikan & cr sekolah yang okay, kami pergi la, aku x ingat nama sekolah ni, sekolah dia kecik je, tempat dia x serabut sangat sebab bukan dengan jalan utama, sembang dengan ustazah, dia bagitahu student sini x ramai, masa kami datang dalam 10 org je sesi pagi, petang dalam 150 orang, memang x ramai. Sebab area batu 14 ni memang xda sekolah SRA, kelolaan Jais, kebanyakkan berbayar. Ustazah bagitahu, kalo student x ramai murid2 akan diletakkan dalam 3 kelas berbeza, cthnya darjah 1 & 2, 3 & 4 lebih kurang mcm tula. Kat sini pon xda transit, sebab dia kata x ramai parents yg nak hntr aku orng parents pertama yg risik2 pasal thn 1. Sebab kebanyakkan register dekat AL-Thaqafah. Yuran bulanan 30, kalau nak sekali mengaji, yuran tambahan 25ringgit. Okay la sangat2. Yuran tahunan, lebih kurang RM 300. Aku dengan zakwan decide utk hntr sini je. Cuma sekarang nak cr transport utk balik sekolah pagi & pergi sekolah petang. 

Tiada ulasan:

Warna Warni Hidup 2020.

  Alhamdulilah lagi a few days kita nak ucapkan selamat tinggal 2020. Tahun ini memang tahun yang sangat tak disangka2 akan berlaku, siapa j...