Powered By Blogger

15 Mac 2018

Supraventricular Tachycardia - SVT & RFA Radiofrequency Ablation

Semalam sebelum balik kerja, aku dah mood  ke laut malas nak buat kerja saja la baca2 conferonce dalam IIUM Confessions. Sekali tgk ada yg tulis pasal SVT, http://iiumc.com/svt/#disqus_thread yep, memang pengalaman penulis ni lebih kurang dengan aku, pengalaman pasang holter, tu benci x boleh mandi dalam masa 24 jam. haha.,, Aku rase hampir 3 kali aku masuk red zone sebab benda ni. 2 kali sebelum operation & sekali lepas aku buat RFA Treatment (radiofrequency ablation)  br je last 2 weeks.

Mula-mula kena masa pregnantkan Adni, tp aku x pernah ambil apa2 treatment & senyap je x bagitahu sapa2,konon2 x nak susahkan org lain. Setahun lepas Adni lahir aku kena lagi, dalam 2013 tapi masa ni, Zakwan perasan yang muka aku pucat & nak pitam dia terus bawak g Klinik Kesihatan smp sana kena buat ECG, lps tu doc decide hantar ke Serdang Hospital, bila dah duduk dlm ambulance mmg la jantung kau rasa nak tercabut, 1st time kena campak ke red zone, doc on ubat & bila masuk je ubat ni automatik badan kau rasa bergetar.

Org malas mcm ni memang nak kena sebat, sebab aku x pergi pun follow up lps tu, end up kena lagi sekali, lps pindah masuk rumah sendiri, x silap masa tahun 2014 hujung tahun, bila dah kena campak red zone kali kedua, doc pon dah start bising aku pun kena fikirkan Adni, yela x boleh pentingkan diri sendiri, aku pi la follow up, doc suggest tuk buat RFA  bulan 5, 2015 masa operation ni kau boleh nampak apa yg doktor buat sebab ada monitor dekat tepi, firts step doc akan toreh sikit tanpa bius okeh,hewhew, dekat pangkal peha kiri & kanan untuk masukkan alatan macam tiub. Sakit, tp x boleh lawan sakit bersalin..huhu, Lepas je abis treatment kau tak boleh bergerak dalam tempoh 6 jam, kena baring ja. Kena juga la admit ward 2 hari, lepas tu tibai dapat mc seminggu. Cost buat RFA ni dekat Hospital Serdang tak sampai RM300 pun , tu pun company aku bayar. haha.. tak silap aku dari hasil bacaan, kos utk buat RFA dekat IJN almost RM30k above, tapi mungkin cepat, kalau kat Hospital Serdang kena tunggu turn tapi tak lama pun masa case aku tak sampai 5 bulan.

Alhamdulilah lps bulan 11, aku mengandungkan Aisha, doc ckp kalau mengandung xda apa2 masalah. Cuma yg letihnye kena follow up dekat KK & Serdang Hospital. Masa mengandung aku pernah jugak kena tahan wad sehari sebab rasa nak pitam, tp bila check ECG semua normal, mungkin penat lagi la mengandung masa bulan puasa. Sebenarnya sampai sekarang aku still kena follow up dengan cardiologi department tapi aku hold dulu sebab nak bagi tumpuan untuk Aisha dulu, hopefully after semua okay, aku plan nak continue checkup..

http://health.facty.com/ailments/heart/what-is-supraventricular-tachycardia-10-symptoms-and-treatments
https://en.wikipedia.org/wiki/Supraventricular_tachycardia


Image result for radiofrequency ablation heartcontoh masa kami buat RFA 

Tiada ulasan:

Warna Warni Hidup 2020.

  Alhamdulilah lagi a few days kita nak ucapkan selamat tinggal 2020. Tahun ini memang tahun yang sangat tak disangka2 akan berlaku, siapa j...